Wczesna Nauka Czytania Metodą Symultaniczno – Sekwencyjną
Codzienna rzeczywistość oraz praktyka zawodowa pozwala nam dostrzec nowe wyzwania edukacyjne, zarówno w zakresie całościowego nabywania wiedzy jak również w kontekście kształtowania umiejętności komunikacyjnych.Tą nową rzeczywistością jest szybkie tempo życia i rozwoju technicznego.
Od samego początku zalewamy dzieci nadmiarem bodźców, niestety często sami wtłaczamy je w nowoczesną technologię. Komputery, smartfony, tablety praktycznie zastąpiły już tradycyjny przekaz komunikacyjny, rozmowę, papierową książeczkę.
Tradycyjna książka jest już mało atrakcyjna dla dziecka. Nie dziwmy się, że dzieci coraz rzadziej z nami rozmawiają, że coraz trudniej jest im napisać zwykłe wypracowanie, opowiadanie, że coraz słabiej rozumieją czytany tekst. Myślenie bowiem zawsze oparte jest o słowo, problem z przetwarzaniem języka jest źródłem wielu widocznych problemów komunikacyjnych oraz poznawczych dziecka.
Założenia metody opracowanej przez prof. Jagodę Cieszyńską doskonale wpisują się w nową rzeczywistość, kierunkując postrzeganie roli języka jako narzędzia służącego zarówno komunikacji, jak i poznawania świata we wszystkich jego aspektach.
Stąd właśnie istnieje konieczność diagnozowania oraz prowadzenia terapii we wszystkich obszarach poznawczych . Jest to zasadne z perspektywy terapii neurobiologicznej, która zakłada, że w wyniku doświadczeń dochodzi do zmian w strukturze korowej mózgu (neuroplastyczność).
Diagnoza logopedyczna w świetle Metody Krakowskiej ma więc na celu ustalenie, czy w rozwoju dziecka występują zachowania właściwe dla danego etapu. Na tej podstawie tworzy się najbardziej efektywny i w całości dostosowany do danego dziecka program terapii.
Na Metodę Krakowską składają się poszczególne elementy zakładające stymulację wszystkich funkcji poznawczych:
- stymulacja słuchowa
- komunikacja ułatwiona (gesty wizualizacyjne, Manualne Torowanie Głosek)
- programowanie języka
- dziennik wydarzeń
- terapia funkcji wzrokowych
- stymulacja funkcji motorycznych
- wybór dominującej ręki
- kształtowanie zabawy tematycznej
- stymulacja lewej półkuli mózgu (szeregowanie, tworzenie relacji, kategoryzacji)
- kształtowanie zachowań społecznych
- stymulacja poznania wielozmysłowego
- stymulacja pamięci
- logoterapia (rozmowy z rodzicami, wyjaśnienie zasad terapii, przekazanie programu i kolejnych ćwiczeń, wyjaśnienie celowości działań)
- Wczesna Nauka Czytania
Wczesna Nauka Czytania Metodą Symultaniczno-Sekwencyjną
Założenia tej techniki wynikają z wiedzy na temat asymetrii półkul naszego mózgu. Każda z nich przetwarza informacje w inny sposób. Prawa półkula ujmuje je globalnie, całościowo (symultanicznie), natomiast lewa wyodrębnia poszczególne cechy następujących po sobie elementów (sekwencyjnie). Wiedza ta umożliwiła stworzenie metody czytania, w której obie półkule w pełni ze sobą współpracują. Co więcej metoda ta sprawia, że dziecko przyswaja nie tylko wymowę, ale również fleksję i składnię oraz znaczenie, nie tylko graficzny wzór.Podczas nauki czytania nie można zapomnieć o realizowaniu trzech etapów:
- powtarzania (naśladowanie terapeuty),
- rozumienia (wskazywanie zapisanych samogłosek/sylab/wyrazów wypowiadanych przez terapeutę)
- nazywania (samodzielne czytanie).
Warto rozpocząć naukę czytania już na wczesnych etapach rozwoju, ponieważ wtedy dziecko przyswaja ogrom wiedzy i umiejętności w sposób nieuświadomiony. Wczesna nauka czytania kontroluje w pełni wymowę, a więc uniemożliwia utrwalanie błędnych realizacji. Warto również zwrócić uwagę na fakt, iż świat, w jakim obecnie żyjemy, wymaga szybkiego przetwarzania informacji z jednoczesną koniecznością rozumienia ich, nauki języków obcych, a więc należy mieć świadomość, że wczesne rozpoczęcie nauki czytania przez dziecko wpłynie pozytywnie na jego funkcjonowanie w szerokim znaczeniu tego słowa